Bevissthet om sosiale medier

Hvor kritisk skal man være til seg selv, før man publiserer informasjon på sosiale medier? Kommer det helt an på din rolle? Og hva er din rolle? En leder for en virksomhet, offentlig eller ikke, bør selvfølgelig være mer kritisk enn andre. Men hva med alle de andre? Er en konsulent på NAV avhengig av å være kritisk til sine egne meninger? Bør vedkommende tenke at han representerer NAV i sitt private liv? Helt klart. Om vedkommende ordlegger seg negativt på et generaliserende plan om folk uten arbeid, kan og bør dette få konsekvenser. Men hva om vedkommende ikke har fått opplæring i å håndtere sosiale medier? Bør det likevel få konsekvenser? Vi er i et grenseland for tiden. Svært mange bedrifter har enda ikke satt igang opplæring i bruk av sosiale medier. Dette er noe alle bedrifter, ikke minst i offentlig sektor, bør ta innover seg. Vi har sett svært mange eksempler på at mennesker som uttaler seg i sosiale medier, blir knyttet til deres profesjonelle stilling. Det får ofte uheldige konsekvenser. Ikke alle er like bevisste. Det er fordi vi fortsatt er i startgropen av en ny delingskultur. I kjølvannet av svært mange positive effekter som delingskulturen skaper, finner vi de negative følgene som kommer av at enkeltpersoner ikke er klar over hvor stor makt et slikt medium har. Det du kommenterer på et sosialt medium, kunne du like gjerne skrevet i avisen eller sagt på TV. Iallefall i ytterste konsekvens. Et ordtak sier at det er lurt på tenke seg om to ganger før man sier noe. Kanskje bør man tenke seg om tre ganger før man publiserer noe?  Å være bevisst på at det man kommuniserer for alles skue på Facebook, faktisk blir stående, er ikke alltid like enkelt. Det krever faktisk en læringsprosess. Iallefall for mange. Inkludert undertegnede.

Samtidig skal vi ikke legge bånd på alle mennesker. Vi må ha åpenhet for forskjellige meninger, og kanskje respektere at alle ikke er like politiske korrekte. Gode  ideer og tanker har ikke bestandig sitt utspring fra et politisk korrekt utgangspunkt. På mange måter kan man beskrive det som skjer på Facebook for small-talk. I slike former er det vanskelig å holde en god flyt, om hver setning skal være gjennomtenkt opp og i mente. Dog må man være bevisst på at man ikke driver med en-til-en kommunikasjon. Det er svært mange tilhørere. Spesielt må man tenke på dette knyttet til sensitiv informasjon.

Skillet mellom den private personen og den profesjonelle er ikke like tydelig lenger. Men kanskje er det med på å sørge for at de riktige personene er på de rette plassene. Eller kanskje enda viktigere. At de personene som ikke bør være der, ikke er der.

Legg igjen en kommentar

1 kommentar

  1. Enig med deg i at opplæring i bruk av sosiale medier er viktig. Kanskje særlig for ledere og de som gjennom sitt arbeid påvirker andre mennesker i høy grad- eksempelvis konsulenter i NAV systemet- som du nevner- eller leger. Det er sant at den uformelle flyten blir borte om man alltid veier sine ord, men det kan jo være verdt det om man kan unngå å bli hjemsøkt av en sleivete kommentar i lengre tid. Mange synes å anta at man kun kommuniserer med sine nærmeste venner og kanskje glemmes de 400 andre mottakerene til tider? Bra innlegg!

    Svar

Legg igjen en kommentar