Nils Arne Eggen: «En e-post er ikke kommunikasjon.»

Nils Arne Eggen mente på slutten av nittitallet at e-post ikke var kommunikasjon. Hadde han sosiale medier i tankene?

E-post  er i dag den mest utbredte kommunikasjonskanalen brukt i offentlig sektor. Dette verktøyet revolusjonerte måten å kommunisere på, på midten av 90-tallet. Men det var ikke bare enkelt å implementere denne typen verktøy. Mange organisasjoner både i offentlig og privat sektor nektet å ta i bruk e-post. Man så ikke potensialet for å kommunisere mer effektivt, og i tillegg virket det noe utrygt. Man hadde ikke det fysiske papiret å forholde seg til. Ikke noe håndfast. Det som bare var skrevet på skjerm var ikke like virkelig som det som stod skrevet på papiret. En bestemt mann, en trønder ved navn Nils Arne Eggen, uttalte en gang på slutten av nittitallet at kommunikasjon på e-post egentlig ikke var kommunikasjon. Det var et forsøk på kommunikasjon. Virkelig kommunikasjon skjer ved at en person snakker og andre er tilhørere og potensielle respondenter. Eggens måte å kommunisere på er unik på mange måter. Han snakker til et publikum, og er svært dyktig på å nå frem med et budskap. Dette er i og for seg en effektiv kommunikasjonsform. Det å snakke til et publikum og få en respons. Men slik fungerer ikke en arbeids-hverdag i offentlig sektor. Iallefall ikke hver dag. Ofte har man likevel behov for å nå et publikum. Også internt i organisasjonen. Man har behov for å kommunisere noe til mange og få en respons. E-post løser dette delvis. Men det har sine begrensninger. Dialogen blir oppstykket. Ikke alle kan se responsen om man ikke kommuniserer tilbake til alle. Og hva med alle de som ikke står på mottakerlista? Kanskje har de behov for informasjonen? Kanskje har de noe å bidra med i dialogen? Sannsynligvis kan kunnskapsbasen til hver enkelt styrkes om flere har mulighet til å bidra. Jeg tror  Eggen var noe forut for sin tid, da han så at e-post ikke egentlig var kommunikasjon. Jeg har mine tvil om at han hadde sosiale medier i tankene da han uttalte dette, men jeg ser helt klart at mannen hadde et poeng. Det har han som regel alltid.

Å kommunisere på en felles plattform som sosiale medier åpner for, innebærer en like stor revolusjon som e-posten i sin tid var. Det skaper en mer effektiv kommunikasjonsmetode. Man når et større publikum og legger mer tilrette for dialog. Man hever kvaliteten og utvider kompetansen til hver enkelt ved å legge tilrette for mer og bedre deling.

E-postens tid er egentlig over. E-posten har ingen fremtid lenger. Nå er det sosiale medier som gjelder. Dette er helt klart et bedre og mer effektivt verktøy for kommunikasjon og deling. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar før kulturen omfavnr det. Her må ledelsen gå i front for å være aktiv om organisasjonen skal være innovativ og nyskapende. IT-sjefen i Trondheim kommune skriver i bloggen sin om hva han ville gjort om han fikk være sol-konge for en dag. En sol-konge er en som bestemmer alt og gjør som han vil. Her beskriver han hvordan man bør innrette seg den nye digitale tidsalderen som vi allerede har gått inn i, blant annet ved å ikke benytte e-post lenger, men sosiale medier.

Vi trenger flere slike ledere, som ikke er redd for å si hva som skal til for å gå fremover. Offentlig sektor bør være i front om vi skal være attraktiv og effektiv. Evne til omstilling er ofte nøkkelen til suksess.

Legg igjen en kommentar

1 kommentar

  1. Interessant og morsomt skrevet. Vinklingen er spennende og frisk. Man møter kanskje i dag noe av den samme skepisen til bruk av sosiale medier man møtte i forhold til innføring av e-post på 90 tallet og ja, Eggen hadde jo et poeng den gang. Effektiv kommunikasjon med fokus på dialog er viktig, kanskje mer nå enn noen gang…Kjempebra innlegg!

    Svar

Legg igjen en kommentar